Vi tar sport på alvor


God service og høy fagkunnskap er noe som har preget Alvdal-Tynset Sport gjennom alle år. Slik skal det fortsatt være. – Vi tar sport på alvor, sier Maren Ligård Thoresen.

– Vi har mange flinke, godt skolerte og interesserte medarbeidere innenfor alle produktgruppene vi har. Å tilby kundene service og fagkunnskap har alltid vært det viktigste for oss, er Maren og foreldrene Guri og Helge Olav Thoresen enige om.

Involvering og utvikling

Det er derfor Alvdal-Tynset Sport opp gjennom åra har investert mye for å inspirere og videreutvikle de ansatte, slik at de alltid ligger i forkant med kunnskap om produktene og vet det som er verdt å vite om det de skal selge til hverdags.
– Vi ønsker å involvere de ansatte innenfor de ansvarsområdene de har. Vi sender mange på innkjøp, messer og andre arrangementer i regi av leverandørene. Det hender ofte også at vi henter leverandører hit for å holde kurs for de ansatte i butikken, forteller Helge Olav.
– Og vi er heldige som har ansatte som er så interesserte. De tilegner seg kunnskap sjøl, er aktive på fritida og får også på den måten førstehånds kunnskap om produktene de jobber med å selge til daglig, legger Guri til.

Fra skitesting til våpenmesser

Som eksempler på det som står over: Fler ansatte har nylig vært med på skitesting i skitunnelen i Torsby i Sverige for å være best mulig forberedt til vinter- og skisesongen.
Flere har deltatt på ulike kurs og messer innenfor jakt, fiske og friluftsliv, og de deltar også jevnlig på våpenmesser i inn- og utland.
– Dessuten har vi eget verksted, der ikke minst sykkelreparasjoner gjennomføres med veldig god kvalitet. På den måten har vi også en miljøprofil. Vi oppfordrer ikke til bruk og kast, men ønsker i stedet å hjelpe kundene med reparasjoner for å sikre produktene lengre levetid, påpeker Maren.

SkitestingVIKTIG PRODUKT: Ski er at av Alvdal-Tynset Sports viktigste produkter. Derfor sendte de flere ansatte til Sverige for å oppdatere seg og tilegne seg ny kunnskap på kurs i skitunnelen i Torsby. Roar Vang og Ola Bergfall Brovold tester ski i skitunnelen i Torsby i Sverige tidligere i år.

Skisliping i verdenstoppen

I tillegg har Alvdal-Tynset Sport i samarbeid med Jan Erik Bjørn skapt seg et helt unikt renommé når det gjelder sliping av ski.
På egen slipemaskin i butikken på Tynset slipes det årlig hundrevis av par ski for trening og konkurranse for alt fra unge lokale skiløpere til langrennsløpere og skiskyttere i verdenstoppen.
For eksempel har ski fra både Ole Einar Bjørndalen og kona Darja Domratsjeva vært innom Alvdal-Tynset Sport og Jan Erik Bjørns kyndige hånd med slipemaskinen for å optimaliseres foran viktige konkurranser. Han slipte også alt av ski for Liv Grete Skjelbreid og Raphael Poiree mens de var aktive.
– Jeg har hatt et fint samarbeid med Alvdal-Tynset Sport på sliping av ski helt siden vi startet med det så langt tilbake som i 1997, sier slipeekspert Jan Erik Bjørn.
– Jeg kunne aldri kjøpt en slik maskin sjøl, så det er en vinn-vinn situasjon. Tanken bak er at dette tilbudet kan gi mersalg for Alvdal-Tynset på ski og annet utstyr, forteller han videre.
Til tross for at slipetilbudet ikke markedsføres spesielt, kommer det ski fra hele landet til butikken for Tynset for sliping.
– Skifamilien er ganske lite. Det samme er skiskyttermiljøet. Det betyr at ting sprer seg fort i miljøet, og det er nok årsaken til at pågangen er så stor.
Jan Erik Bjørn er samtidig opptatt av å være ute på skirenn og få med seg det nyeste som skjer der ute når det gjelder smøring og behandling av ski. For å holde seg oppdatert og være i forkant slik at han kan få det beste ut av slipemaskinen når han står der.
– Mange skislipere har ingen bakgrunn fra skimiljøet eller har aldri gått på ski i særlig grad før. Jeg tror det er en fordel for meg, at jeg kjenner idretten og hva som er kravene, sier han.

Må henge med

Thoresen-trioen på Alvdal-Tynset Sport er heller ikke i tvil om at det lønner seg for dem å ta sport på alvor. Investeringene i service og fagkunnskap innenfor alt som har med sport, jakt, fiske og friluftsliv å gjøre betaler seg.
– Kundene vet mer enn før, og da må vi kunne enda mer, og sørge for at vi alltid er i forkant for å kunne yte det lille ekstra som er avgjørende for en handel hos oss, understreker Helge Olav Thoresen.